Bestemming rekeningresultaat
De jaarrekening 2021 sluit met een positief saldo van afgerond € 20.136.358. De bestemming van het saldo vindt pas plaats nadat de jaarrekening is vastgesteld. Voorstellen voor het overhevelen van budgetten zijn mogelijk om ervoor te zorgen dat projecten c.q. activiteiten, waarvoor in 2021 specifieke gelden beschikbaar gesteld zijn, in 2022 alsnog uit te voeren/af te ronden. Het is goed om dit soort voorstellen aan een aantal criteria te toetsen. Deze zijn:
- Beleidsinhoudelijk is het noodzakelijk de prestatie alsnog te realiseren.
- De over te hevelen middelen waren al bedoeld voor de betreffende prestatie.
- De prestatie past in de werkplanning of het jaarplan van het nieuwe jaar.
- Realisatie van de prestatie vindt uiterlijk in het nieuwe jaar plaats.
- Er is sprake van budgetten voor projecten waar bij de start al duidelijk was dat de uitvoering meerdere jaren zou vergen. Deze budgetten moeten voor deze projecten beschikbaar blijven.
- Er is sprake van een relatie met rijksmiddelen of middelen van derden.
- In het nieuwe jaar zijn geen middelen beschikbaar voor deze prestatie en het is de verwachting dat dit niet redelijkerwijs mogelijk is. Uitvoering van de activiteiten/werkzaamheden kan zonder budgetoverheveling dus niet binnen het budget van het nieuwe jaar uitgevoerd worden.
- In het betreffende beleidsveld is op rekeningbasis geld over tot minimaal het gevraagde bedrag.
- Het gaat om een materieel bedrag: als ondergrens geldt in principe een bedrag van € 25.000.
De afweging om extra gelden beschikbaar te stellen voor nieuwe wensen c.q. ontwikkelingen vormt geen onderdeel van de resultaatbestemming. De integrale afweging daarvan vindt plaats binnen de kadernota en de programmabegroting. Dat betekent dat een eventueel resterend rekeningsaldo in de algemene reserve gestort wordt. Vervolgens kan bij de behandeling van de kadernota c.q. programmabegroting de integrale afweging plaatsvinden van een eventuele besteding van de algemene reserve aan specifieke doelen.
We stellen voor het positieve saldo over 2021 van € 20.136.358 als volgt te bestemmen c.q. budgetten over te hevelen.
Nr | Omschrijving | Bedragen in € |
---|---|---|
Doorlopende projecten | ||
1 | Oplossen wachtlijstproblematiek Centrum Jeugd en Gezin | 550.000 |
2 | Implementatiebudget jeugd | 98.500 |
3 | Brede aanpak dak- en thuisloosheid | 451.000 |
4 | Projecten zorg en welzijn | 113.526 |
5 | Scouting Ussen | 95.000 |
6 | Projecten werk en inkomen | 179.000 |
7 | Wijkcentrum Ruwaard (Iemhof/ de Haard) | 63.472 |
8 | Onderzoekskosten nieuw zwembad Oss | 208.777 |
9 | Activiteiten NME centrum | 24.000 |
10 | Voorbereidingskosten noordelijke randweg | 94.755 |
11 | Omgevingsvisie | 71.233 |
12 | Programma Buitengebied | 26.000 |
13 | Dashboard sociaal domein | 122.000 |
14 | Inwerk- en opleidingsplan Werk, inkomen en schuldhulpverlening | 100.000 |
15 | Projecten ICT en dienstverlening | 180.232 |
16 | Programma Schadewijk | 59.200 |
17 | Toezicht en handhaving | 46.374 |
Overige budgetoverhevelingen waar we in de toekomst bestedingen voor gaan krijgen | ||
18 | Cultuurfonds amateurkunst | 59.650 |
19 | Verduurzaming gemeentelijk vastgoed | 99.000 |
20 | Kwaliteitsborging bouw- en woningtoezicht | 52.000 |
21 | Baggeren haven | 2.300.000 |
22 | Versterken gemeentelijke dienstverlening | 532.000 |
COVID-19 compensatie | ||
23 | COVID-19 compensatie: Compensatie meerkosten jeugd | 148.000 |
24 | COVID-19 compensatie: Meerkosten Wmo | 175.000 |
25 | COVID-19 compensatie: Beschermd wonen | 157.000 |
26 | COVID-19 compensatie: Maatschappelijke opvang | 734.000 |
27 | COVID-19 compensatie: Jeugdwerk | 171.000 |
28 | COVID-19 compensatie: Bestrijding eenzaamheid ouderen | 198.000 |
29 | COVID-19 compensatie: Gemeentelijk schuldenbeleid | 151.000 |
30 | COVID-19 compensatie: Culturele instellingen | 1.115.000 |
31 | COVID-19 compensatie: Ondersteuning wijk- en dorpshuizen | 188.000 |
32 | COVID-19 compensatie: Verkiezingen | 80.000 |
Beleidsintensiveringen | ||
33 | Uitvoeringskosten TOZO | 243.000 |
34 | TONK middelen | 1.145.000 |
35 | Storting reserve economie | 2.358.000 |
36 | Storting in de algemene reserve | 7.747.639 |
Totaal | 20.136.358 |
Bij het bestemmen van het positieve saldo volgens deze tabel blijkt dat we een bedrag van € 7,7 in de algemene reserve storten (zonder concrete bestemming).
Toelichting posten
Nr | Omschrijving | Bedrag in € | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doorlopende projecten | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 | Oplossen wachtlijstproblematiek Centrum Jeugd en Gezin | 550.00 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
We hebben in 2021 € 2,8 miljoen extra rijksmiddelen jeugd gekregen. De middelen waren met name bedoeld voor het oplossen van wachtlijstproblematiek. Omdat het geld pas in de tweede helft van het jaar beschikbaar is gesteld (via de meicirculaire en septembercirculaire) hebben we niet alle middelen in 2021 kunnen besteden. We willen in 2022 graag € 550.000 inzetten voor het tijdelijk uitbreiden van de capaciteit bij het Centrum Jeugd en Gezin (CJG). We hebben namelijk geconstateerd dat het CJG meer capaciteit nodig heeft dan we nu structureel financieren. Dat komt omdat we een grotere inzet op veiligheidscasussen vragen en er extra taken rondom jeugdbescherming zijn. Daarnaast is sprake van een toegenomen vraag. We willen de wachtlijsten die daardoor zijn ontstaan, verminderen. Dat willen we doen door de capaciteit bij het CJG tijdelijk met 5 fte uit te breiden. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Implementatiebudget jeugd | 98.500 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
We hadden in 2021 een implementatiebudget van € 125.000 voor de inkoop van jeugdhulp. Dat was bedoeld om ons voor te bereiden op de nieuwe inkoop vanaf 2022 en de wijziging van het woonplaatsbeginsel. Beide werkzaamheden zijn in 2021 nog niet volledig afgerond. Zo vraagt de wijziging van het woonplaatsbeginsel (landelijk) meer tijd. Dit loopt door in de eerste helft van 2022. Daarnaast zijn nog aanpassingen nodig in de administratie en moet de (technische) aansluiting op andere systemen nog ingeregeld worden. Dat kon nog niet eerder in verband met de overgang op een nieuw financieel systeem voor de hele organisatie per 1 januari 2022. Verder zijn ICT-werkzaamheden rondom de gegevensuitwisseling met het Centrum Jeugd en Gezin nog niet volledig afgerond. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Brede aanpak dak- en thuisloosheid | 451.000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
We hebben via de septembercirculaire 2020 als centrumgemeente namens de regio een bijdrage van € 708.000 van het ministerie van VWS ontvangen voor het terugdringen van dak- en thuisloosheid in onze regio. In 2020 en 2021 hebben we in totaal € 344.000 uitgegeven. Er resteert nu dus nog een bedrag van € 364.000. Dat willen we graag overhevelen naar 2022. De uitvoering van het project heeft in de eerste helft van 2021 namelijk stilgelegen door een tekort aan personele capaciteit. In de tweede helft van 2021 hebben alle regiogemeenten op basis van de laatste inzichten een uitvoeringsplan vastgesteld. Dit is een meerjarig plan dat doorloopt in 2022. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Projecten zorg en welzijn | 113.526 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Binnen het programma zorg en welzijn hebben we een aantal doorlopende projecten waarvoor we voorstellen om het restantbudget over te hevelen naar 2022. Het gaat om de volgende onderdelen:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Scouting Ussen | 95.000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
De sloop van de scouting Ussen is heeft in 2021 niet plaatsgevonden. De nieuwbouw heeft wat vertraging opgelopen. Het pand moet zo lang mogelijk blijven staan omdat er vanaf het moment van sloop binnen 1,5 jaar nieuwbouw van de school incl. Scouting gerealiseerd moet worden. Anders moet er een nieuwe vergunning procedure worden gestart. Daarom is er zo lang mogelijk gewacht met de sloop en hebben we niet het volledige budget voor sloop en tijdelijke huisvesting uitgegeven. Dit gaat in 2022 plaatsvinden. Daarom stellen we voor om het bedrag van € 95.000 over te hevelen naar 2022. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Projecten werk en inkomen | 179.000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Binnen het programma werk, inkomen en onderwijs hebben we een aantal doorlopende projecten waarvoor we voorstellen om het restantbudget over te hevelen naar 2022. Het gaat om de volgende onderdelen:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Wijkcentrum Ruwaard (Iemhof/ de Haard) | 63.472 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voorheen kreeg de Iemhof een structurele subsidie van bijna € 63.500 per jaar. Door de sloop van de Iemhof is die subsidie komen te vervallen. Het nieuwe Wijkcentrum De Haard is in 2021 opengegaan. Hiervoor is een bedrijfsplan gemaakt, waarbij laagdrempelig ontmoeten nadrukkelijk onderdeel vanuit maakt. In dat bedrijfsplan is voorzien dat het wijkcentrum De Haard in de eerste drie jaren aanloopverliezen kent. Naast de beperkingen vanwege COVID-19 is de stichting het eerste jaar ook geconfronteerd geweest met eenmalige afkoopsommen ten behoeve van afvloeiingsregelingen. Hierdoor is het eigen vermogen van de stichting negatief geworden. Op vrijdag 11 februari 2022 is een verzoek van het wijkcentrum bij de gemeente Oss binnengekomen voor een overbruggingskrediet ad € 125.000. Dit budget is nodig om het (voorlopige) exploitatieverlies 2021 af te kunnen dekken en om het acute liquiditeitstekort op te kunnen heffen. Voor dekking van dit overbruggingskrediet willen we de niet uitbetaalde subsidie 2021 van € 63.472 overhevelen naar 2022. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8 | Onderzoekskosten nieuw zwembad Oss | 208.777 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
De afgelopen jaren hebben we al een aantal keer budget beschikbaar gesteld voor de voorbereidingen van een nieuw zwembad. Het gaat om inhuur van specialistische kennis voor het maken van een groot aantal strategische keuzes voor de voorbereidingen. Denk aan aanbesteden nieuwbouw, eigendom, exploitatie, bekostiging, fiscaliteit etc. In 2021 hebben we afgerond € 100.000 aan kosten gemaakt. Er is nog een budget van € 208.777 niet besteed. We stellen voor om dit bedrag over te hevelen naar 2022. Dit mede om tot daadwerkelijke uitvoering te komen. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9 | Activiteiten NME centrum | 24.000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
We hebben niet al het budget voor het NME centrum uitgegeven in 2022, het gaat om € 24.000. Het gaat om budget voor het organiseren van een activiteiten vangwege het 50 jarige bestaan en het Elzeneindfestijn. Vanwege COVID-19 hebben we dit niet uit kunnen geven. We stellen daarom voor om € 24.000 over te hevelen naar 2022. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10 | Voorbereidingen Noordelijke randweg | 94.755 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bij de programmabegroting 2020-2023 is € 150.000 beschikbaar gesteld voor onderzoek en voorbereiding van de noordelijke randweg. We hebben vorig jaar € 108.600 over geheveld naar 2021. In 2021 is de taskforce wonen en werken vastgesteld en hebben we vooral onderzoek gedaan naar het effect van Oss-west op de Noordelijke ontsluitingsweg. Hierdoor is de nader uitwerking van de Noordelijke ontsluitingsweg vertraagd. De uitwerking van de Noordelijke ontsluitingsweg (conform raadsbesluit van juli 202) en de vervolgonderzoeken die daarvoor nodig zijn worden in 2022 uitgevoerd. We stellen daarom voor om het restant van het geld wat we over hebben, namelijk € 94.755 over te hevelen naar 2022. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11 | Omgevingsvisie | 71.233 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
De invoering van de Omgevingswet is opnieuw uitgesteld tot 1 oktober 2022 of 1 januari 2023. Er is besloten de omgevingsvisie later te starten en eerst gebiedsvisies te maken. Dat is in 2021 gebeurt, een groot deel van het budget is daar voor gebruikt. Omdat de omgevingsvisie is uitgesteld, schuift ook een deel van de activiteiten (en daarmee kosten) door naar 2022. Het gaat om onder andere integratie van de gebiedsvisies, MER en een deel van de participatie. Omdat de kosten in 2022 alsnog gemaakt worden stellen we voor om het restant van het budget voor de omgevingsvisie over te hevelen naar 2022. Het gaat om een bedrag van € 71.233. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
12 | Programma buitengebied | 26.000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Het programma buitengebied kent een aantal grote programma-onderdelen die de afgelopen jaren in de fase van beleidsontwikkeling hebben gezeten. Zo zijn er binnen het programma diverse beleidsvisies opgeleverd, waaronder de gebiedsvisie, de erfgoedvisie en de landbouwvisie. Voor 2022 e.v. gaan verschillende onderdelen richting uitvoering, zoals de meekoppelkansen voor de Meanderende Maas, de uitvoering van de landbouwtransitie en de gebiedsontwikkeling in en rondom Herperduin. Om deze uitvoering vorm te kunnen geven, zijn aanvullende onderzoeken en gesprekken met ‘het veld’ noodzakelijk. Het restant van het budget voor het buitengebied van 2021 is nodig om deze aanvullende onderzoeken uit te kunnen voeren. We stellen daarom voor om een bedrag van € 26.000 over te hevelen naar 2022. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
13 | Dashboard sociaal domein | 122.000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
We hebben in 2021 € 122.000 overgehouden van het projectbudget voor het Dashboard sociaal domein. We hebben hiervoor vorig jaar € 172.000 overgeheveld. De ontwikkeling en realisatie van een dashboard is een meerjarig project. Inmiddels is er een projectcontract vastgesteld waarbij duidelijk is dat dit project door loopt t/m 2023. Doel van dit project is meer data-gedreven te gaan werken met behulp van het dashboard sociaal domein als onderdeel van een digitaliseringagenda. Voor 2022 en 2023 is er voor dit project alleen budget voor een projectleider en wat ondersteuning in de vorm van inhuur. Er is geen budget voor benodigde overige personele inzet zoals data-analisten/data-scientist, inhuur voor technische kennis, procesbegeleiding, licenties en de vormgeving van dit dashboard. Daarnaast is soms inhuur nodig omdat er tijdelijk specifieke kennis vereist is die niet in huis is en soms zijn medewerkers op bepaalde sleutelposities overbelast. We stellen daarom voor de resterende middelen beschikbaar te houden voor het project zodat we de genoemde overige personele inzet kunnen bekostigen. Daarbij verdelen we de middelen over de twee projectjaren. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
14 | Inwerk- en opleidingsplan Werk, inkomen en schuldhulpverlening | 100.000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vanuit het management team Werk, Inkomen en Schuldhulpverlening is de wens uitgesproken om een strategisch inwerk- en opleidingsplan op te stellen en uit te voeren. Voor het maken en implementeren van dit plan willen we graag een ‘opleidingsdeskundige’ inhuren. Met dit nieuwe opleidingsplan willen we cyclisch vorm geven aan de scholings- en ontwikkelingsmogelijkheden van onze (nieuwe) medewerkers zodat we nog beter kunnen inspelen op veranderingen voor nu en in de toekomst. Het voorstel is om € 100.000 (bestaande uit resterende ESF subsidie binnen Staf Werk en Inkomen en resterende middelen team Kwaliteit en Ontwikkeling) over te hevelen naar 2022. Hiervan is 50% van de middelen bestemd ter dekking van de projectleiding en 50% van de middelen zijn nodig in het kader van de implementatie, een ‘opleidingsimpuls’. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
15 | Projecten ICT en dienstverlening | 180.232 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voor ICT en dienstverlening hebben we een aantal doorlopende projecten waarvoor we voorstellen om het restantbudget over te hevelen naar 2022. Het gaat om de volgende onderdelen:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
16 | Programma Schadewijk | 59.200 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voor het versterken van de organisatiekracht in de Schadewijk, door het voeren van een integrale wijkaanpak, ontvangen we een meerjarige subsidie (2019 tot en met 2021) via de programmaraad ondermijning Oost-Brabant. Gekoppeld aan deze subsidie hebben we een meerjarig uitvoeringsprogramma gemaakt. Dit loopt van 2019 tot en met 2022. Een belangrijk onderdeel van dit uitvoeringsprogramma is het werken met streetorganizers. Als we een deel van de subsidie niet besteden zijn we verplicht dit terug te betalen. Als gevolg van COVID-19 hebben we een gedeelte van de werkzaamheden niet kunnen uitvoeren. Door het project met deze middelen 6 maanden te verlengen kunnen we onze doelstelling wel halen (opbouwen van een bewonersstructuur) met de daarbij passende activiteitengelden. Hiervoor willen we het niet bestede bedrag van € 59.200 overhevelen naar 2022. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
17 | Toezicht en handhaving | 46.374 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wij hebben eind 2020/begin 2021 geld gekregen van het Rijk om als compensatie voor COVID-19 werkzaamheden. Dat hebben afgelopen jaar ingezet om achterstanden als gevolg van de handhaving van coronamaatregelen weg te werken. Een dele van die achterstand hebben we opgelopen bij de aanwijzing van 100 panden als monument. We hebben daar in 2021 een plan van aanpak voor gemaakt en in september/oktober 2021 zijn we daarmee gestart. We hebben van het budget een externe ingehuurd die voor ons de Cultureel Erfgoed beschrijvingen van die 100 panden gaat maken. Deze werkzaamheden vinden plaats in december 2021 t/m mei 2022. Omdat dus een deel van de kosten in 2022 komen, stellen we voor om het restant van het budget over te hevelen naar 2022. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Overige budgetoverhevelingen waar we in de toekomst bestedingen voor gaan krijgen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
18 | Cultuurfonds amateurkunst | 59.650 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
In 2020 hebben we besloten tot nadere uitwerking Cultuurfonds Amateurkunst. Hiervoor was in de begroting 2019 tot en met 2021 geld opgenomen, namelijk € 30.000 per jaar. In 2019 en 2020 is het niet bestede budget overgeheveld naar 2021. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
19 | Verduurzaming gemeentelijk vastgoed | 99.000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
We stellen voor om voor de verduurzaming van het maatschappelijk vastgoed € 99.000 over te hevelen. De Nota Verduurzamen van het Maatschappelijk vastgoed is op 24 september 2020 vastgesteld door de gemeenteraad. Mede door COVID-19 zijn er in 2020 en 2021 nog geen uitvoerende werkzaamheden gestart. Echter voor 2022 staan de volgende acties op stapel, waarvoor – buiten de inhuur van een adviseur – dekking noodzakelijk is.
Deze acties vragen zowel middelen voor de uitvoering als voor capaciteit. We willen het budget daarvoor inzetten en daarom overhevelen naar 2022. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20 | Kwaliteitsborging bouw- en woningtoezicht | 52.000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Op 1 oktober 2022 treedt naar verwachting de nieuwe Wet kwaliteitsborging (Wkb) voor het bouwen in werking. De wet gaat gefaseerd in. Er wordt gestart met de eenvoudigere bouwprojecten, daarna volgen eventueel de meer complexere projecten. De Wkb heeft als doel de bouwkwaliteit en het bouwtoezicht te verbeteren door inschakeling van private kwaliteitsborgers. Onder de Wkb zullen kwaliteitsborgers zorgdragen voor het voldoen aan de bouwtechnische regels. Deze taken vervallen hiermee bij gemeenten die overigens wel het bevoegd gezag blijven houden. Tegelijkertijd wijzigen bepaalde taken en krijgen gemeenten er extra taken bij, zoals registratie en beoordeling van de Wkb-meldingen. Voor de noodzakelijke voorbereidingen voor deze nieuwe wet ontvangen we in 2021 eenmalig € 52.000. Wij moeten de wet gaan implementeren en we zijn daarvoor een opdracht aan het schrijven. In die opdracht zal staan hoe wij onze processen moeten aanpassen, welke keuzes wij het college moeten laten maken en hoe wij de veranderingen gaan communiceren naar de bewoners en bedrijven in Oss. Dat moeten we allemaal doen voordat de wet in werking treedt. We stellen voor om dit geld over te hevelen naar 2022. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
21 | Baggeren haven | 2.300.000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Het scheepvaart verkeer ondervindt ernstige hinder van baggerspecie in diverse delen van de haven van Oss, binnenkanaal en het buitenkanaal. De baggerspecie zorgt ervoor dat de (industriële) haven van Oss te ondiep wordt. We willen de haven bereikbaar houden, de regionale concurrentiepositie van de haven behouden en een goed vestigingsklimaat voor bedrijven aan de haven van Oss. Daarom heeft er afgelopen periode aanvullend onderzoek plaatsgevonden. Hieruit is gebleken dat de kosten voor het baggeren van de haven hoger zullen zijn dan eerder ingeschat. We willen daarom aanvullend € 2,3 miljoen reserveren voor het baggeren van de haven. We storten dit in de reserve Baggeren haven en stellen dit beschikbaar voor uitvoering in 2022. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
22 | Versterken gemeentelijke dienstverlening | 532.000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
We hebben in de algemene uitkering via de decembercirculaire 2021 geld ontvangen voor het versterken van de gemeentelijke dienstverlening in het kader van de kinderopvang toeslagenaffaire. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
COVID-19 Compensatie | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
23 | COVID-19 compensatie: Compensatie meerkosten jeugd | 148.000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
We hebben in de decembercirculaire 2021 € 148.000 ontvangen voor compensatie van meerkosten 2021 aan zorgaanbieders van jeugdhulp. Dit bedrag willen we overhevelen naar 2022. De aanvragen van zorgaanbieders worden naar verwachting in de eerste helft van 2022 beoordeeld en afgehandeld. Dat gebeurt centraal via de regionale inkooporganisatie. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
24 | COVID-19 compensatie: Meerkosten Wmo | 175.000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
We hebben in de decembercirculaire 2021 € 128.000 ontvangen voor compensatie van meerkosten 2021 aan Wmo-zorgaanbieders. Dit bedrag willen we overhevelen naar 2022. De aanvragen van zorgaanbieders worden naar verwachting in het eerste kwartaal van 2022 beoordeeld en afgehandeld. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
25 | COVID-19 compensatie: Beschermd wonen | 157.000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
We hebben in de decembercirculaire 2021 € 96.000 ontvangen voor compensatie van meerkosten 2021 aan zorgaanbieders van beschermd wonen. Dit bedrag willen we overhevelen naar 2022. De aanvragen van zorgaanbieders worden naar verwachting in het eerste kwartaal van 2022 beoordeeld en afgehandeld. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
26 | COVID-19 compensatie: Maatschappelijke opvang | 734.000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
We hebben in de decembercirculaire 2021 € 734.000 ontvangen voor compensatie van meerkosten 2021 aan maatschappelijke opvang als gevolg van COVID-19. Dit is de bijdrage voor Oss als centrumgemeente. Dit bedrag willen we overhevelen naar 2022. Daarvan betalen we in ieder geval kosten voor het uitbreiden van de winteropvang voor dak- en thuislozen als gevolg van COVID-19. Verder loopt op dit moment de aanvraagronde van meerkosten over 2021. De aanvragen worden naar verwachting in het eerste kwartaal van 2022 beoordeeld en afgehandeld. Mogelijk volgen daar ook meerkosten voor maatschappelijke opvang uit. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
27 | COVID-19 compensatie: Jeugdwerk | 171.000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
In 2020 hebben we van het rijk een bedrag van € 37.000 voor vrijwilligersorganisaties jeugd (o.a. scouting). Hieromtrent heeft in 2020 geen compensatie plaatsgevonden aan de instellingen. Hierdoor is het volledige bedrag overgeheveld naar 2021. Dit bedrag is nagenoeg volledig besteed in 2021 ten behoeve van jeugdwerk. In 2021 hebben we opnieuw geld van het rijk gekregen ad € 171.000. Dit bedrag is niet besteed. We zullen een bestedingsvoorstel maken zoals we dat in 2021 voor 2020 ook hebben gedaan conform de gestelde voorwaarden. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
28 | COVID-19 compensatie: Bestrijding eenzaamheid ouderen | 198.000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
We hebben in 2021 vanuit het Rijk € 198.000 voor de bestrijding van eenzaamheid bij ouderen ontvangen. Eenzaamheid is toegenomen door COVID-19. Daarom ontvangen we een bijdrage zodat we - eventueel via lokale partners - in kunnen zetten op extra contact met ouderen, helpende handen, verbinding tussen mensen en extra inzet op zingeving. We stellen voor om dit bedrag over te hevelen naar 2022 zodat we dit bedrag in 2022 kunnen besteden om laagdrempelig ontmoeten tussen ouderen mogelijk te maken. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
29 | COVID-19 compensatie: Gemeentelijk schuldenbeleid | 151.000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
We hebben in de decembercirculaire 2020 voor 2020 en 2021 extra middelen gekregen voor schuldhulpverlening. Voor 2021 gaat het om een bedrag van € 153.000. Deze bijdrage is onderdeel van het derde compensatiepakket dat gemeenten van het Rijk hebben ontvangen voor de effecten van COVID-19. We hebben de middelen ontvangen in verband met de verwachte toename van inwoners met schuldenproblematiek. Deze toename zien we tot op heden nog niet. Daarom hebben we in 2021 nauwelijks hogere uitgaven aan schuldhulpverlening en resteert er een budget van € 151.000. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
30 | COVID-19 compensatie: Culturele instellingen | 1.115.000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vanuit het rijk hebben we in 2021 € 1.234.000 aan compensatie gekregen (inclusief € 195.000 t.b.v. perspectief voor de jeugd) en € 211.000 bij de decembercirculaire 2021. Daarnaast hebben we bij bestemming jaarrekeningsaldo 2020 € 259.262 overgeheveld naar 2021. We hebben een systematiek waarbij we na ieder kwartaal en op basis van de jaarcijfers (achteraf) COVID-19 ondersteuning bieden. Dit maakt dat we nu nog veel budget hebben. Zo hebben we in 2021 pas de COVID-19 compensatie 2020 aan de professionele cultuurinstellingen gedaan. Voor 2021 moet dit nog gebeuren op basis van de jaarstukken 2021 van de instellingen (die pas in april 2022 beschikbaar zijn). Het is moeilijk in te schatten wat de COVID-19 schade 2021 bij de instellingen zal zijn, maar de ordergrote van 2020 is realistisch. Ook in 2022 zullen de (financiële) gevolgen voor het culturele veld waarschijnlijk nog aanzienlijk zijn. De gevolgen daarvan zien we pas in 2023. Daarnaast willen we in 2022 € 50.000 voor de tijdelijke subsidieregeling Cultuurfonds Professionele Kunst uit deze cultuurgelden betalen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
31 | COVID-19 compensatie: Ondersteuning wijk- en dorpshuizen | 188.000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
We hadden in 2021 in totaal € 300.000 beschikbaar voor de ondersteuning van wijk- en dorpshuizen voor COVID-19. In de septembercirculaire heeft het rijk € 49.000 bijgedragen. We hebben voor de wijk- en dorpshuizen op basis van de jaarrekeningen 2020 van de instellingen exploitatiebijdragen verleend waar sprake was van tekorten. Daarnaast hebben voorschotten verleend op basis van de prognoses voor 2021. In 2022 analyseren we de jaarrekeningen over 2021. Voor zover sprake is van hogere tekorten door COVID-19 maken we een afrekening per instelling. We stellen voor om het resterende bedrag wat we beschikbaar hebben van 188.000 over te hevelen naar 2022 om deze kosten af te dekken. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
32 | COVID-19 compensatie: Verkiezingen | 80.000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Om de gemeenteraadsverkiezingen in 2022 soepel te laten verlopen hebben we bewust gekozen voor de inhuur van een externe projectleider. Ook zetten we een evenementenbureau in voor het inrichten van de stembureaus volgens de dan geldende COVID-19 maatregelen. Met het positieve saldo over 2021 op het budget van de verkiezingen door extra COVID-19 compensatie maatregelen kunnen (een groot deel van) deze kosten gedekt worden. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsintensiveringen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
33 | Uitvoeringskosten TOZO | 243.000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voor de uitvoering van Tozo hebben we ook in 2021 een vergoeding per genomen besluit ontvangen. Doordat het gelukt is de Tozo regeling in eigen beheer uit te voeren houden we een deel van dit budget over, namelijk € 243.000. Deze middelen willen we graag storten in de reserve Participatiebevordering ten behoeve van crisisaanpak voor de komende jaren. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
34 | TONK middelen | 1.145.000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
De regeling TONK is voor huishoudens die door de COVID-19 maatregelen de noodzakelijke kosten (zoals woonkosten) niet meer kunnen betalen. Deze regeling is gebaseerd op de bijzondere bijstand en is bedoeld om een terugval in inkomsten op te vangen. De middelen voor TONK zijn in twee tranches via het gemeentefonds beschikbaar gesteld, later in 2021. Gemeenten houden landelijk over op het budget. Dat geldt ook voor Oss. Bedoeling van de TONK is om te voorkomen dat er een nieuwe groep en/of grotere groep kwetsbare Ossenaren ontstaat met problematische schulden of andere uitdagingen. Dit is het globale bestedingsplan:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
35 | Storting reserve economie | 2.358.000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ultimo 2021 hebben we vastgesteld dat de onderliggende waarde van de aandelen van Pivot Park Holding BV zodanig robuust is dat de voorziening hierop kan vrijvallen. In beginsel valt dit saldo vrij naar het algemene resultaat. Bij Economie komen verzoeken binnen om initiatieven te financieren welke vergelijkbaar zijn met de wijze waarop Pivot aanvankelijk gefinancierd is. We stellen voor het vrijkomende saldo van de voorziening op de aandelen Pivot te storten in de reserve economie. Middels deze ‘revolverende’ constructie kunnen voor Oss belangrijke initiatieven worden geholpen welke bijdragen aan het economisch klimaat en de inwoners en bedrijven binnen Oss. ESCOSS heeft gevraagd om een achtergestelde lening en een overbruggingsfinanciering ter grootte van € 2,1 miljoen. Er zit risico op de financiering, maar ook een positieve businesscase en een mooie rol voor de gemeenten om de afgesproken windmolens mogelijk te maken. De winsten van het project vloeien naar een duurzaamheidsfonds voor de bedrijven en inwoners van Oss. We zouden dit kunnen betalen uit de reserve economie. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Storting in de algemene reserve | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
36 | Storting in de algemene reserve | 7.747.639 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
We stellen voor om het resterende positieve saldo van de jaarrekening in de algemene reserve te storten. Het gaat om een bedrag van € 7.747.639. De algemene reserve is bestemd voor de opvang van algemene risico’s en fluctuaties in rekeningresultaten. De norm voor de algemene reserve is 10% van de algemene uitkering. Op basis van de septembercirculaire 2021 is deze norm afgerond € 19.000.000. De hoogte van de algemene reserve is afgerond € 24.900.000 (voor bestemming rekeningresultaat). Dit komt wel door uitgestelde uitgaven. We hebben hier voor komende periode nog onttrekkingen uit geraamd van afgerond € 1,1 miljoen. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal | 20.136.358 |