Paragraaf lokale heffingen
Inleiding
Ons uitgangspunt is een gematigde lastendruk voor inwoners en bedrijven. We vergelijken de lastendruk voor onze inwoners altijd met de landelijke ontwikkeling. Als landelijk gemiddelde gebruiken we de cijfers van het COELO (Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden).
De tarieven voor de heffingen moeten volledig kostendekkend zijn of worden gemaakt.
1. Lastendruk
Het COELO onderzoekt jaarlijks de lastendruk met betrekking tot de gemeentelijke belastingen en heffingen. Het gaat om belastingen en heffingen die tot woonlasten voor gebruikers van woningen leiden (OZB, afvalstoffenheffing en rioolheffing).
In het volgende overzicht hebben we de cijfers uit de COELO-atlas 2021 opgenomen.
De uitgangspunten daarbij zijn:
- voor Oss is de gemiddelde WOZ-waarde € 260.858
- de landelijk gemiddelde WOZ-waarde is € 309.000
- het tarief voor de afvalstoffenheffing is gebaseerd op een container van 140 liter voor restafval in combinatie met een container van 140 liter voor GFT-afval. Bij gemeenten die diftar hanteren gaan ze uit van gemiddelde hoeveelheid restafval en gft afval.
- het tarief voor de rioolheffing bestaat uit het eigenaarstarief plus het gebruikerstarief van een woning.
Op basis van de cijfers 2021 ziet het overzicht voor Oss er als volgt uit:
Lastendruk standaardwoning 2021 | Oss | Landelijk werkelijk |
---|---|---|
Onroerende zaakbelastingen | € 307 | € 305 |
Afvalstoffenheffing | € 298 | € 305 |
Rioolheffing | € 168 | € 201 |
Totaal | € 773 | € 811 |
Uit deze cijfers blijkt dat de lastendruk in Oss in 2021 € 38 onder het werkelijke landelijk gemiddelde ligt.
2. Kostendekkendheid heffingen
Uitgangspunten kostentoerekening aan heffingen en leges
Alle kosten, die direct toegerekend kunnen worden aan heffingen en leges, komen ten laste van deze producten. Voor indirecte kosten, ook wel overhead genoemd, is dit niet mogelijk. Deze indirecte kosten bestaan onder andere uit kosten voor ICT, huisvesting, inkoop en financiën. Deze kosten begroten we volgens de verslagleggingsvoorschriften (BBV) centraal in programma 10. Besturen in verandering van tijden. Voor het berekenen van tarieven brengen we een deel van de indirecte kosten ten laste van de tarieven. Dit doen we met een opslag van de overhead als percentage op de directe loonkosten. Voor 2021 was dit 76,88%. Voor de heffingen zien we het onderdeel BTW ook als kosten. Deze rekenen we daarom door in de tarieven.
Kostendekkendheid heffingen
In de volgende tabel laten we zien voor welk percentage de tarieven voor de afvalstoffenheffing en rioolheffing kostendekkend zijn.
bedragen x € 1.000
Afvalstoffen-heffing | Afvalstoffen-heffing | Rioolheffing Begroting 2021 | Rioolheffing Rekening 2021 | |
---|---|---|---|---|
Netto kosten | 8.726 | 6.767 | 6.824 | 6.709 |
Overhead | 1.268 | 1.268 | 672 | 672 |
BTW | 1.377 | 1.377 | 1.047 | 1.047 |
Totale kosten | 11.371 | 9.412 | 8.543 | 8.428 |
Totale opbrengsten heffing | -12.033 | -12.019 | -8.154 | -8.359 |
Tekort / overschot | -662 | -2.606 | 390 | 69 |
Kostendekkendheid excl. Inzet reserve | 106% | 128% | 95% | 99% |
Kostendekkendheid incl. Inzet reserve | 100% | 100% | 100% | 100% |
Kostendekkendheid leges
In de volgende tabel laten we de kostendekkendheid van de leges zien. Deze kostendekkendheid is gebaseerd op de uitgangspunten die we hiervoor beschreven hebben.
Omschrijving | Kostendekkendheid | Begroting 2021 |
---|---|---|
Legesverordening Titel 1 | ||
Geboorten, huwelijken en overlijden | 30,75% | 52,36% |
Gemeentelijke basisadministratie | 6,80% | 13,87% |
Reisdocumenten | 45,45% | 46,81% |
Rijbewijzen | 87,27% | 77,39% |
Legesverordening Titel 2 | ||
Omgevingsvergunningen | 96,88% | 79,00% |
Legesverordening Titel 3 | ||
APV en bijzondere wetten | 5,75% | 2,45% |
Marktgelden | 56,67% | 47,37% |
Overige leges | ||
Begraven | 65,02% | 58,37% |
Binnen de legesverordening onderscheiden we zogenaamde titels. De mate van kostendekkendheid bekijken we op het niveau van deze titels. Binnen deze titels kan sprake zijn van zogenaamde kruissubsidiëring, bijvoorbeeld grote bouwwerken zijn relatief goedkoper dan kleinere bouwwerken.
3. Kwijtschelding
De in de wet geboden ruimte om het kwijtscheldingsbeleid vorm te geven gebruiken we maximaal, wat betekent dat de kwijtscheldingsnorm op 100% ligt. Kwijtschelding kennen we voor de volgende belastingen toe:
- Onroerende zaakbelastingen (na de afschaffing van het gebruikersdeel van de OZB op woningen komt deze vorm van kwijtschelding nog slechts een enkele keer voor)
- Rioolheffing
- Afvalstoffenheffing
- Hondenbelasting
In de volgende tabel staan de aantallen kwijtscheldingsverzoeken in de jaren 2020 en 2021.
Kwijtscheldingsverzoeken | 2020 | 2021 |
---|---|---|
Meerjarige kwijtschelding | 1.171 | 1.387 |
Incidentele verzoeken | 1.445 | 1.147 |
Totaal | 2.616 | 2.534 |
4. Opbrengsten belastingen en heffingen
In de volgende tabel geven we een overzicht van de opbrengsten van de belangrijkste belastingen en heffingen. Grote verschillen tussen de gerealiseerde opbrengsten en de begroting na wijziging zijn bij de programma's toegelicht.
+ is uitgaven/nadelig saldo | |||||
Begroting 2021 primitief | Begroting 2021 na wijziging | Rekening 2021 | Verschil | Voordeel/Nadeel | |
Onroerende zaakbelastingen | |||||
- gebruikers niet-woningen | -3.427 | -3.764 | -3.774 | -10 | V |
- eigenaren woningen | -12.572 | -12.425 | -12.449 | -24 | V |
- eigenaren niet-woningen | -4.789 | -5.089 | -5.048 | 42 | N |
Afvalstoffenheffing | -12.033 | -12.033 | -12.018 | -15 | V |
Rioolheffing | |||||
- woningen | -6.644 | -6.644 | -6.750 | -106 | V |
- niet-woningen | -1.510 | -1.510 | -1.609 | -98 | V |
Hondenbelasting | -535 | -535 | -538 | -3 | V |
(Water)toeristenbelasting | -176 | -176 | -253 | -77 | V |