2.1 Wonen
Doelstellingen
We werken aan de volgende doelstelling(en):
In lijn met de in 2020 vastgestelde Woonvisie:
- We zijn een complete woongemeente: Aandacht voor de woonomgeving in bestaande wijken en kernen. Een flexibel en gedifferentieerd woningbouwprogramma.
- We hebben een comfortabele woningvoorraad: Een woningvoorraad die aansluit bij de behoeften en wensen van de bewoners. De woningen zijn duurzaam en toekomstbestendig.
- Een (t)huis van alle groepen inwoners. Aandacht voor de groep kwetsbare inwoners met een zorgbehoefte die in de toekomst in een reguliere woning moeten blijven wonen.
- We versterken de woonfunctie van Oss, ook in regionaal opzicht. Dit betekent het ontwikkelen van goede woonmilieus voor de inwoners van Oss, maar ook de behoefte vanuit de regio.
Bij het vaststellen van de Woonvisie is afgesproken dat er nog een vijfde doelstelling volgt:
- We zorgen voor een aanpak ter versnelling van de woningbouwproductie.
Hoe ver zijn we met het realiseren van onze doelstellingen?
Met het woonbeleid en woningbouwprogramma sluiten we zoveel mogelijk aan op de opgaven op de korte én lange termijn. We werken voortdurend aan extra en de juiste woningen in het stedelijke én het landelijke gebied en dat doen we in gesprek met onze inwoners, dorps- en wijkraden en ontwikkelende partijen. De afgelopen 4 jaar heeft dat geleidt tot:
Gereed gemelde woningen | Vergunde woningen | In aanbouw genomen woningen | |
---|---|---|---|
2018 | 331 | 904 | 281 |
2019 | 413 | 167 | 104 |
2020 | 524 | 497 | 544 |
2021 | 534 | 356 | 255 |
Totaal | 1.802 | 1.924 | 1.184 |
Er zijn in 2021 534 woningen gerealiseerd in de gemeente Oss, in de periode 2018-2021 in totaal circa 1.800. In de periode 2018-2021 is Oss gegroeid van 90.951 naar 93.243 inwoners (per 01-11-2021, bron: CBS). Een groei met ongeveer 2.300 Ossenaren.
Bij versnelling van de woningbouw gaat het vooral ook om de inspanningen die zijn geleverd om tot de ontwikkeling van nieuwe planlocaties te komen, zodat het aantal opgeleverde nieuwe woningen per jaar op een hoog niveau blijft. Concreet heeft dat geleidt tot verdere stappen in de planontwikkeling van Geffen ’t Veld, Ravenstein Stationskwartier en Oss-West, waar we in de eerste helft van 2022 komen tot het ter inzage leggen van ontwerpbestemmingsplannen. Op veel andere locaties is voortgang in de planontwikkeling, zoals Raadhuislaan Belastingkantoor en de Euterpelaan maar ook op veel locaties in het landelijk gebied. Zoals in Macharen en Lithoijen waar samen met de kernen zelf komen tot plannen die in 2022 in een bestemmingsplanprocedure kunnen worden gebracht. Naast de inzet op nieuwbouw hebben we een start gemaakt met de programmaopdracht Wonen, Welzijn en Zorg en de bestuursopdracht arbeidsmigratie. Samen met de woningbouwcorporaties werken we aan de uitvoering van de Prestatieafspraken 2021-2024.
Wat hebben we hiervoor gedaan?
- In 2021 zijn 534 woningen gerealiseerd. In de raadsinformatiebrief ‘voortgang woningbouw’ wordt twee keer per jaar ingegaan op (een deel van) de locaties en de verdeling naar prijsklassen. In 2021 zijn 2 raadsinformatiebrieven ‘voortgang woningbouw’ verstuurd en in het eerste kwartaal van 2022 volgt een update met de jaarcijfers 2021.
- Er zijn in 2021 in totaal 360 initiatieven vanuit de samenleving op de Intaketafel gebracht. Vaak gaat het om woningbouwontwikkelingen en deze zijn in eerste aanzet beoordeeld op de wenselijkheid vanuit onze beleidskaders.
- We actualiseren periodiek grondprijzen en vrij op naam prijzen op basis van onder meer landelijke standaarden zoals de grens voor Nationale Hypotheek Garantie (NHG). Sinds 2021 hanteren we deze werkwijze.
- Voor nieuwe mogelijkheden voor woningbouw werken we aan plannen voor:
- Oss West: gefaseerde ontwikkeling met in totaal als richtpunt circa 3.000 woningen met een start van de bouw in 2023. We werken aan de stappen om onder de mogelijkheden van de Crisis en Herstelwet te komen tot een ontwerp bestemmingsplan medio 2022 en in 2021 zijn daar vele stappen voor gezet. De ontwerp structuurvisie ligt in februari 2022 ter besluitvorming in de gemeenteraad. De stappen om daar te komen worden hier niet allemaal opgenoemd.
- Raadhuislaan Belastingkantoor (ca. 200 woningen): er is een winnaar geselecteerd uit de inzendingen en op basis daarvan wordt gewerkt aan verdere planontwikkeling binnen de gestelde kaders (zoals verdeling over prijsklassen).
- Transformatie van het gebied Euterpelaan naar een gemengd woon-werkmilieu (indicatie ca. 500-750 woningen).
- We zorgen de komende jaren voor aanvullende plancapaciteit in Geffen en Ravenstein:
- Voor woningbouwlocatie Geffen ’t Veld (circa 270 woningen) is in 2021 veel voortgang bereikt. Samen met (digitale) participatie van veel Geffenaren is er eind 2021 een concept verkaveling gepresenteerd en wordt in het voorjaar van 2022 het ontwerpbestemmingsplan gemaakt.
- Voor woningbouwlocatie Ravenstein Stationskwartier met in fases in totaal toevoeging van circa 250-300 woningen is ook veel voortgang bereikt. Tot 6 februari 2022 is de concept verkaveling (digitaal) beschikbaar. De reacties worden daarna verwerkt en medio 2022 wordt het ontwerpbestemmingsplan gemaakt.
- Voor nieuwe mogelijkheden voor woningbouw in de stadjes en dorpen maken we plannen op maat, inspelend op de toekomstige behoefte. Daarvoor zijn we op verschillende manieren met de kernen in gesprek. Voorbeelden zijn er in o.a. Lithoijen, Macharen, Herpen en Overlangel.
- In lijn met de prestatieafspraken met de corporaties realiseren we in samenwerking met BrabantWonen de komende jaren vier locaties voor tijdelijke huurwoningen (circa 240 woningen). Deze zijn bestemd voor de doelgroep van beleid van corporaties. Op de eerste locatie, de Ruwaardvelden, is het proces in 2021 opgestart en worden naar verwachting in 2022 de woningen opgeleverd.
- We hebben samen met gemeenten in de regio stappen gezet naar een gezamenlijke aanpak van inschrijving voor en toewijzing van woonwagenstandplaatsen.
- We richten de standplaatsen aan de Brasem en de Weemse Hof in. Verder onderzoeken we mogelijkheden om de in het coalitieakkoord opgenomen 10 extra woonwagenstandplaatsen toe te voegen.
- We geven uitvoering aan het duurzaamheidsakkoord dat we met de woningcorporaties hebben gesloten voor de periode t/m 2025. Verdere informatie over de activiteiten m.b.t. thema energie en duurzaamheid in programma 5. Zuinig op ons klimaat.
- Op basis van een programmaopdracht voor een visie op Wonen, Welzijn en Zorg worden achtereenvolgens een woonzorganalyse, een visie op wonen welzijn en zorg en een bijbehorend uitvoeringsprogramma opgesteld. Eind 2021 is gestart om de woonzorgopgave voor de komende jaren inzichtelijk te krijgen, de resultaten verwachten we medio 2022.
- In 2021 is verder gewerkt aan de bestuursopdracht Huisvesting, Integratie en Participatie van internationale werknemers. We gaan daar in 2022 mee door tot er integraal beleid ontwikkeld is gericht op goede en veilige huisvesting van arbeidsmigranten.
- We geven uitvoering aan de eind 2020 vastgestelde meerjarige prestatie- afspraken met de woningcorporaties op thema’s: toekomstgeschiktheid, beschikbaarheid, passendheid, leefbaarheid, duurzaamheid en betaalbaarheid.
- We benutten en onderhouden regionale, provinciale en landelijke netwerken, o.a. met betrekking tot lobby en profilering.
- Taskforce versnelling woningbouw en bedrijventerreinen heeft in 2020 en 2021 gewerkt aan een vijftal actielijnen. De komende jaren wordt hier verder op ingezet in de lijnorganisatie. Voorbeelden zijn projectgroep Oss-West o.l.v. de gedelegeerd opdrachtnemer (actielijn 3), het projectenbureau onder leiding van een kwartiermaker projectenbureau (actielijn 2) en de diverse producten van actief grondbeleid die in december 2021 door de Raad vastgesteld zijn van actielijn 4.
- We maken gebruik van provinciale en landelijke regelingen voor zover kansrijk en haalbaar voor Osse ontwikkelingen. Voorbeeld: de bijdrage- regeling stimulering woningbouw van de provincie Noord-Brabant. Daar gaan we in 2022 mee verder, net als met kansen uit het regeerakkoord.
- We attenderen initiatiefnemers in CPO groepen op mogelijkheden vanuit het provinciale actieprogramma nieuwe woonvormen en zelfbouw. Waar nodig ondersteunen we deze groepen met intentieverklaringen of adviezen. We geven in Q1 van 2022 uitvoering aan amendement Kickstart voor CPO’s.
- Naast inzet op versterking van de uitvoeringskracht van de organisatie zetten we ook in op het creëren van de randvoorwaarden om de ambities waar te maken. We spelen in op juridische mogelijkheden vanuit de Huisvestingswet (zoals de wet opkoopbescherming) en hebben aandacht voor strategische vraagstukken, ook gericht op lobby en profilering van gemeente Oss op thema Wonen is van belang. De regionale woonfunctie van Oss versterken kan mede vanuit betrokkenheid op het juiste moment binnen regionale of landelijke trajecten worden bereikt.