2.2 Organisatie
Doelstellingen
We werken aan de volgende doelstelling(en):
- De gemeente Oss is een organisatie die toegerust is op een 100.000 opgave, waar vernieuwing en bestendiging hand in hand gaan en waar het fijn werken is. Nu en in de toekomst.
Hoe ver zijn we met het realiseren van onze doelstellingen?
Onze gemeente heeft flinke stappen gezet in de verdergaande professionalisering. We hebben ons functiegebouw opnieuw vorm gegeven en waar nodig functies op het niveau van een 100.000 gemeente gebracht. We hebben een afdeling Projectmanagement ingericht, waar de grote projecten zijn onder gebracht: meer regie, meer professionaliteit, gerichte stuurinformatie. We hebben afdelingen als Communicatie en Veiligheid doorgelicht en opnieuw gepositioneerd. We hebben een data strategie ontwikkeld die de komende jaren richting geeft aan data gedreven werken. We hebben informatieveiligheid op een hoger plan gebracht en dat heeft zijn toegevoegde waarde bewezen bij de actuele Log4j dreigingen. We hebben een wervingsstrategie gemaakt, die ons helpt om te voorzien in onze personele behoefte. We hebben onze ICT uitstekend op orde: een betrouwbaar netwerk, waarop je op kantoor, thuis of vanuit welke plek dan ook kunt werken voor Oss.
Kortom, we slagen er in om minder ad hoc en meer procesmatig te werken, waardoor de basis op orde komt en we vanuit dat stevig fundament verder groeien. Het is daarnaast bijzonder plezierig en welkom, dat we met de in de programmabegroting 2022–2025 beschikbaar gestelde middelen onze personeelsformatie op het niveau van een 100.000 gemeente kunnen brengen. De werving loopt volop en we merken dat ondanks de krapte, Oss een aantrekkelijk werkgever is. Wij gaan dan ook graag door op de ingeslagen weg en daarbij is de organisatievisie ‘Oss, richting een 100.000 plus gemeente’ het belangrijkste kompas. Het goede van Oss behouden, verder uitbouwen en aanvullen met competenties en werkwijzen die passen bij een gemeente van onze omvang en ambitie.
Wat hebben we hiervoor gedaan?
- De organisatievisie is vastgesteld en tijdens de kadernota 2022-2025 bespreking gepresenteerd aan de raad.
- De overgang naar het nieuwe functiewaarderingssysteem HR21 is grotendeels afgerond. Door de overgang kennen we circa 70 functieprofielen en hebben we het functiehuis versterkt. Dat wil zeggen dat we een aantal functies hebben opgehoogd naar meer strategische profielen. We kunnen dan ook werven voor meer ervaren en stevigere medewerkers.
- We hebben de tussenschalen uit onze conversietabel gehaald en is er onderhoud uitgevoerd aan het functiehuis. Hiermee hebben we een actueel en toekomstproof functiehuis.
- Kernregistratie Personeel: De eerste modules van het digitale HR systeem Motion zijn uitgerold. De voorbereiding van de overige modules is in volle gang. De uitrol van de overige modules staat in de planning voor het 2e halfjaar van 2022.
- Hybride werken: We werken tOss. De letters staan voor Thuis, Ontmoeten, Samenwerken en Stilte. We werken met opgave verdiepingen, passen het kantoor aan op de verschillende functies en werken aan het verbeteren van de digitale vaardigheden van de medewerkers. Verder hebben we aandacht voor de benodigde houding en gedrag in het hybride werken.
- Architectenbureau "De Twee Snoeken" begeleidt ons bij het maken van het nieuwe ontwerp voor het kantoor. De medewerkers zijn betrokken bij de ontwerpsessies en geven, samen met collega's van hun opgaveverdieping, input voor de inrichting van hun verdieping.