37.143.188
10,8 %
6.947.031
1,9 %
Programma's
Omschrijving | Begroting 2021 primitief | Begroting 2021 na wijziging | Rekening 2021 | Verschil | Voordeel / Nadeel | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Overhead | Lasten | 30.537 | 34.269 | 32.080 | -2.188 | V | |
Baten | -2.338 | -3.555 | -3.588 | -33 | V | ||
Saldo | 28.199 | 30.713 | 28.493 | -2.221 | V | Personeelskosten en Overhead Voor een goed totaalbeeld hebben we een analyse gemaakt inclusief mutaties in de reserves. De directe personele kosten (saldo kostenplaatsen) zijn € 1,7 miljoen lager dan begroot. De overheadkosten (o.a. indirecte personele kosten) zijn € 0,4 miljoen lager dan begroot. Per saldo is er dus sprake van een voordeel op de personele kosten en overhead van € 2,1 miljoen. Dit voordeel wordt veroorzaakt door de volgende grote posten: -Lagere kosten Werk & Inkomen: € 495.000. Belangrijke oorzaken hiervan zijn: oLagere kosten uitvoering schuldhulpverlening: € 151.000. Het geld wat we hiervoor ontvangen hebben via de decembercirculaire 2020 is nog niet besteed. We hadden de middelen ontvangen in verband met de verwachte toename van inwoners met schuldenproblematiek. Deze toename zien we tot op heden nog niet. Daarom hebben we in 2021 nauwelijks hogere uitgaven aan schuldhulpverlening en resteert er een budget van € 151.000. We stellen voor om deze middelen in de reserve Participatiebevordering te storten voor het inzetten op preventie van schuldenproblematiek en het verbeteren van communicatie met behulp van een communicatiecampagne. oLagere kosten uitvoering en implementatie van Breed offensief: € 75.000. Het geld wat we hiervoor ontvangen hebben via de septembercirculaire 2021 is nog niet besteed. Breed offensief is een beoogde nieuwe wet met als doel processen te stroomlijnen en te harmoniseren om op die manier mensen met een arbeidsbeperking aan het werk te krijgen. We stellen voor om deze middelen over te hevelen naar 2022. oExtra inkomsten (€ 79.000) vanuit het Rijk voor gemeentelijke hulp aan gedupeerden van de toeslagenproblematiek en voor de hersteloperatie toeslagen. We hebben geld voor de uitvoering hiervan ontvangen, maar dit hebben we gerealiseerd binnen de bestaande formatie. oExtra inkomsten uit ESF subsidie project NINA (Noordoost-Brabant Iedereen Naar Arbeid) 2.0 (€ 73.000) en uit vergoedingen van andere gemeenten voor de uitvoering van loonwaardemetingen. oWe hebben we in 2021 geen kosten gemaakt voor inkoop van trainingen en trajecten voor het project AJOSS (Aanpak jongeren met schulden in de gemeente Oss). We stellen voor om € 50.000 aan AJOSS middelen in de reserve Participatiebevordering te storten ter dekking van de verlenging van het project. -Lagere kosten regio teams sociaal domein: € 397.000. We hebben lagere kosten voor de uitvoering van beschermd wonen. Daarnaast zijn de kosten voor de regionale toegang voor beschermd wonen lager doordat o.a. de consulenten van het Verdihuis later zijn gestart dan begroot. Ook hebben we lagere kosten voor de uitvoering van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg en het regionale toezicht Wmo. -Lagere kosten toegang en staf zorg: € 226.000. Dit wordt vooral veroorzaakt door vacatureruimte binnen de toegang Zorg en Welzijn. -Lagere kosten uitvoering Wmo en Jeugd: € 313.000. Dit wordt vooral veroorzaakt doordat de vacature-invulling later is gerealiseerd dan begroot (€ 200.000). Daarnaast hebben we lagere kosten voor de inkoop van jeugdhulp (€ 113.000). Dit bedrag was bedoeld om ons voor te bereiden op de nieuwe inkoop vanaf 2022 en de wijziging van het woonplaatsbeginsel. Beide werkzaamheden zijn in 2021 nog niet volledig afgerond. Verder zijn ICT-werkzaamheden rondom de gegevensuitwisseling met het Centrum Jeugd en Gezin nog niet volledig klaar. Daarom vragen we een budgetoverheveling aan voor € 98.500. -Lagere kosten afdeling Mens en Maatschappij: € 512.000. Dit wordt vooral veroorzaakt door vacatureruimte. Het is heel lastig gebleken om nieuwe medewerkers te werven of in te huren door de krapte op de arbeidsmarkt. -Lagere kosten Toezicht en Handhaving: € 149.000. Dit voordeel wordt veroorzaakt door extra toegekende subsidie vanuit het ministerie van justitie voor ondersteuning handhaving COVID-19 voor 2021. -Lagere kosten Afval: € 503.000. Het voordeel wordt veroorzaakt door lagere salariskosten (meer productieve uren gemaakt waardoor minder inhuur noodzakelijk was). Daarnaast hebben we hogere inkomsten door een (€ 0,2 miljoen) door extra toegekende subsidie van uit het ministerie van justitie voor ondersteuning handhaving COVID-19 voor 2021. -Lagere kosten vergunningverlening, toezicht en handhaving: € 189.000. Dit voordeel wordt vooral veroorzaakt door vacatureruimte. -Lagere kosten publiekscentrum: € 150.000. We hebben door COVID-19 een extra vergoeding vanuit het Rijk ontvangen voor het treffen van een groot aantal maatregelen om een veilige omgeving te kunnen creëren voor de kiezers en de stembureauleden. Het overschot van € 82.000 willen we in 2022 graag inzetten voor het inhuren van een projectleider. Daarnaast hebben we lagere kosten voor de website (€ 44.000) en voor klanttevredenheidsonderzoeken (€ 21.000). -Lagere kosten ICT informatiemanagement en gegevensbeheer: € 159.000. De lagere kosten worden vooral veroorzaakt door lagere loonkosten in combinatie met inhuur bij het team gegevensbeheer. -Lagere kosten Financiën en Control: € 113.000. Dit komt door vacatureruimte en lagere kosten van inhuur specialistische adviezen. -Lagere kosten uitvoering ICT: € 403.000. Dit verschil ontstaat doordat het aandeel hardware binnen de infrastructuur minder is geworden en vervangen door virtuele en cloud oplossingen. Dit betekent een structurele daling in de kosten. Deze virtuele en cloudoplossingen vragen echter anderzijds om andere investeringen om de bedrijfscontinuïteit en informatiebeveiliging te waarborgen. Daarnaast hebben tijdens COVID-19 enkele uitbreidingen vertraging opgelopen door leveringsproblemen bij leveranciers. De verwachting is dat in 2022 de markt weer meer open gaat zodat we deze projecten weer op kunnen pakken. De overschotten op dit budget zijn dan ook eenmalig. Wij gaan het komende jaar diverse grotere noodzakelijke uitgaven doen. Naast deze voordelen hebben we aantal nadelen, zoals: -Hogere kosten Ruimtelijke Ontwikkeling: € 223.000. We hebben hogere kosten vooral door inhuur voor diverse projecten. -Hogere kosten uitvoering digitaliseringsprojecten: € 180.000. We hebben in 2021 extra ingezet op een aantal digitaliseringsprojecten, zoals digitalisering van het postproces en het personeelssysteem. -Hogere kosten Personeel en Organisatie: € 287.000 door extra inhuurkosten. De inhuur is vooral ingezet ten behoeve van de salarisadministratie en P&O advies. Ook hebben we extra ingehuurd voor projectleiderschap tOss (hybride werken) en de invoering nieuw functiewaarderingssysteem. -Hogere kosten uitvoering P&O: € 799.000. Deze hogere kosten komen vooral door: oThuiswerkvergoeding van € 2,- per dag per medewerker. Deze kosten waren niet begroot maar worden opgevangen binnen het totale personeelsbudget (€ 145.000); oBinnen de nieuwe CAO is er een coronavergoeding van € 300,- (deels is dit ook verrekend met thuiswerkvergoeding van € 2,- per dag ) en een eenmalig uitkering van € 900 afgesproken. Totaal waren deze kosten € 708.000. De kosten voor de totale organisatie worden opgevangen binnen het personeelsbudget. Voor de omgevingswet hebben we € 126.000 minder geld gehaald uit de reserve ICT. Doordat er nog veel onduidelijkheid is en leveranciers niet klaar zijn met de voorbereidingen, is het budget niet uitgegeven. Leveranciers zullen in 2022 met oplossingen komen en dan de kosten pas in rekening brengen. Daarnaast hebben we minder geld uit de reserve ICT gehaald voor ontwikkeltraject ICT (€ 54.000), voorbereidingen cloudtransitie (€ 61.000), informatieveiligheid (€52.000) en voor de proeftuin Office 365 (€ 25.000). | |
Raad en raadscommissies | Lasten | 1.360 | 1.469 | 1.459 | -9 | V | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | - | ||
Saldo | 1.360 | 1.469 | 1.459 | -9 | V | ||
Dienstverlening | Lasten | 2.325 | 2.626 | 2.528 | -98 | V | |
Baten | -1.140 | -1.170 | -1.213 | -43 | V | ||
Saldo | 1.185 | 1.456 | 1.316 | -140 | V | Dienstverlening We hebben € 98.000 aan lagere kosten en € 43.000 aan hogere opbrengsten. Dit wordt veroorzaakt door: -Lagere kosten voor het project waarderen op gebruiksoppervlakte (€ 60.744). Het project loopt door in 2022. We stellen voor om dit bedrag over te hevelen naar 2022. -Hogere kosten en opbrengsten voor naturalisaties. Door de grote toestroom aan vluchtelingen 5-6 jaar geleden is het aantal aanvragen voor naturalisatie fors toegenomen, omdat ze nu aanmerking komen voor naturalisatie. Hierdoor zijn zowel de kosten (€ 51.000) als de opbrengsten (€ 64.000) gestegen. -Lagere inkomsten voor huwelijken doordat huwelijksparen steeds meer kiezen voor een korte ceremonie en kiezen voor een vrije locatie in plaats van het gemeentehuis. -Hogere inkomsten voor rijbewijzen. 2021 is het laatste jaar van de zogenaamde rijbewijspiek. Het aantal aanvragen was daarom hoger dan begroot. -Lagere inkomsten voor gemeentelijke basisadministratie doordat er steeds minder uittreksels BRP worden aangevraagd omdat er door partijen minder om gevraagd wordt. Daarnaast worden VOG’s steeds vaker rechtstreeks aangevraagd bij COVOG. | |
College | Lasten | 1.124 | 1.261 | 1.027 | -235 | V | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | - | ||
Saldo | 1.124 | 1.261 | 1.027 | -235 | V | College We hebben € 211.000 aan lagere kosten. Dit komt doordat we minder hebben gestort in voorzieningen voor wethouders. We hebben € 70.000 minder gestort in de voorziening wachtgeld wethouders. Bij de begroting zijn we uitgegaan van verlengde wachtgelduitkering. Deze periode is veel korter geworden dan eerder gedacht en daardoor hebben we € 70.000 minder gestort in de voorziening. Ook hebben we € 105.700 minder gestort in de voorziening pensioenen wethouders dan verwacht. Dit komt doordat de rekenrente bij de pensioenberekeningen is verhoogd. | |
Wijkgericht werken | Lasten | 715 | 1.396 | 1.221 | -175 | V | |
Baten | -110 | -110 | -110 | 0 | - | ||
Saldo | 605 | 1.286 | 1.111 | -175 | V | Wijkgericht werken De kosten van wijkgericht werken zijn € 175.000 lager. We hebben lagere kosten voor werkplaatsen in de wijk, het gaat om lagere kosten voor het uitvoeringsprogramma voor het versterken van de organisatiekracht in de Schadewijk. Als gevolg van COVID-19 hebben we een gedeelte van de werkzaamheden niet kunnen uitvoeren. Door het project met deze middelen 6 maanden te verlengen kunnen we onze doelstelling wel halen (opbouwen van een bewonersstructuur) met de daarbij passende activiteitengelden. Hiervoor willen we het niet bestede bedrag van € 59.200 overhevelen naar 2022. Daarnaast hebben we € 65.000 aan lagere kosten voor wijk- en dorpsraden. Dit voordeel komt voor meer dan de helft door lagere presentiegelden dorps- en wijkraadsleden, minder algemene kosten wijkbeheer en "buurtwerkt". Het overige deel komt omdat de beschikbare budgetten 2021 door de 11 wijkraden niet volledig zijn benut. | |
Rekenkamer | Lasten | 50 | 50 | 40 | -10 | V | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | - | ||
Saldo | 50 | 50 | 40 | -10 | V | ||
Verkiezingen | Lasten | 260 | 379 | 298 | -82 | V | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | - | ||
Saldo | 260 | 379 | 298 | -82 | V | ||
Saldo kostenplaatsen | Lasten | 0 | -1.100 | -2.963 | -1.863 | V | |
Baten | 0 | 0 | 605 | 605 | N | ||
Saldo | 0 | -1.100 | -2.358 | -1.258 | V | ||
Totaal programma | Lasten | 36.371 | 40.350 | 35.690 | -4.660 | V | |
Baten | -3.588 | -4.835 | -4.305 | 530 | N | ||
Saldo | 32.783 | 35.515 | 31.385 | -4.130 | V | ||
Stortingen reserves | 638 | 1.019 | 1.453 | 434 | N | Stortingen reserves We storten € 434.000 extra in reserves voor met name: -extra storting in de reserve organisatieontwikkeling: € 411.000. De nog niet bestede middelen voor de toekomstbestendige organisatie en strategische slagkracht zijn in de reserve gestort. Daarnaast ook de voordelen die zijn ontstaan door gebruik van het generatiepact door medewerkers. -extra storting in de reserve WGA: € 22.000. Dit komt doordat we lagere kosten voor de WGA uitkering hebben en in deze reserve storten we zijn ook de overschotten op de OR budgetten (conform afspraken). | |
Ontrekkingen reserves | -830 | -3.621 | -2.642 | 979 | N | Ontrekkingen reserves We onttrekken € 979.000 minder aan reserves. Dit komt met name doordat we: -minder onttrokken uit de reserve automatisering: € 380.000 door lagere kosten ICT (zie bovenstaande toelichting) -minder onttrokken uit de reserve ABR grondbedrijf: € 166.000. De werkelijke kosten voor de taskforce woningbouw en bedrijventerreinen bedragen € 146.000. Het restant van de beschikbare € 313.000 is beschikbaar in 2022. -minder onttrokken uit de reserve organisatieontwikkelingen: € 82.000. Kosten voor digitaliseringsprojecten zijn opgevangen binnen bestaande budgetten. -minder onttrokken aan de reserve fiscale adviezen: € 95.000. -minder onttrokken aan de reserve participatiebevordering: € 211.000. Lagere kosten voor het preventief en pro-actief arbeidsbeleid “Van werk naar werk” (crisismiddelen COVID-19), voor de veranderopgave inburgering en voor de ontwikkeling van de Samenwerkwijze. | |
Totaal mutaties Reserves | -192 | -2.602 | -1.189 | 1.413 | N | ||
Resultaat | 32.591 | 32.913 | 30.196 | -2.717 | V |
37.143.188
10,8 %
6.947.031
1,9 %