2.1 Bereikbaarheid
Doelstellingen
We werken aan de volgende doelstelling(en):
- Het behouden van een goede bereikbaarheid
Hoe ver zijn we met het realiseren van onze doelstellingen?
Voor het behoud van een goede bereikbaarheid investeren we in de verbetering van de doorstroming op het
hoofdwegennet. We zien dat de doorstroming aan de noordzijde, met name op de Singel 1940-1945, onder druk staat. Hiervoor ontwikkelen we plannen voor een noordelijke ontsluitingsweg. Ook aan de westzijde van Oss verwachten we dat de bereikbaarheid onder druk komt te staan als gevolg van de voorgenomen woningbouwontwikkelingen, zowel in het stedelijk gebied als in Oss-west. Dit heeft onze aandacht.
Verder blijven we, samen met andere stakeholders uit de regio, aandacht houden voor de doorstroming op de corridor A50 Nijmegen Eindhoven.
Wat hebben we hiervoor gedaan?
- Er is het afgelopen jaar besloten om de ontsluitingsweg Oss-Noord verder uit te werken richting planontwerp en uitvoering. Er is gekozen voor een profiel met een vrijliggend fietspad en de aansluiting met de Oijenseweg wordt opengesteld. Het stappenplan om te komen tot de uitvoering is niet gereed gekomen in 2021. Dat wordt in 2022 verder opgepakt.
- Het Meerjarenprogramma Mobiliteit hebben we aangehouden vanwege de ambitie op het gebied van de woningbouwontwikkelingen. Dit is zo ingrijpend dat we besloten hebben om eerst te onderzoeken wat nodig is om Oss bereikbaar te houden als gevolg van deze ontwikkelingen. Dat betekent dat we in 2022 de grote mobiliteitsopgaven in beeld brengen. Dit moet uiteindelijk resulteren in een (nieuw) mobiliteitsplan met uitvoeringsagenda. Met ingang van 2023 wordt de mobiliteitsreserve hiervoor ingezet.
- We zijn actief aangehaakt bij de ontwikkelingen rondom de MIRT A50 en de mobiliteitsaanpak corridor A50 Nijmegen-Eindhoven. Samen met andere partners kijken we welke maatregelen genomen moeten worden op de A50, waarbij we ook kijken naar het thema duurzaamheid. Verder werken we mee aan flankerende projecten om de doorstroming op de A50 te verbeteren. Voorbeelden hiervan zijn: het onderzoeken of het station omgevormd kan worden tot een mobiliteitshub (locatie waar meerdere mobiliteiten samenkomen) en een haalbaarheidsonderzoek naar doortrekken van de snelfietsroute Den Bosch-Oss naar Wijchen-Nijmegen.
- Als gevolg van het invoeren van kentekenparkeren komt het doorgeven van parkeertickets niet meer voor. Wat de (financiële) gevolgen hiervan zijn voor het Parkeerbedrijf kunnen we niet bepalen omdat de parkeersituatie in het centrum erg afwijkend is vanwege COVID-19 (onder andere het gratis parkeren). Verder hebben we een proefronde gedaan met controle van betaald parkeren met een scanauto. De eerste resultaten laten zien dat een verbetering van de betalingsbereidheid en een efficiëntieslag in de handhaving noodzakelijk zijn. Het komende jaar wordt dit verder uitgewerkt.
- Vanwege de aanhoudende invloed van COVID-19 op het centrumbezoek en parkeren hebben we ook het actualiseren van het parkeerbeleid nog niet opgepakt.