2.2 Duurzame mobiliteit
Doelstellingen
We werken aan de volgende doelstelling(en):
- Een betere verkeersveiligheid
- Meer duurzaam verkeer
- Zo min mogelijk overlast van verkeer
Hoe ver zijn we met het realiseren van onze doelstellingen?
We zien het aantal verkeersongevallen met slachtoffers in het verkeer afnemen.
Het aantal laadpalen neemt toe.
We voerden diverse projecten uit die bijdragen aan het verminderen van de overlast van verkeer en het
verduurzamen van het verkeer. In het verlengde van de landelijke en provinciale aanpak werkten we aan een risico gestuurde verkeersveiligheidsaanpak. We stimuleerden het fietsgebruik en het gebruik van openbaar vervoer door aanleg van fietspaden en het ondersteunen van buurt- en wijkbus.
Wat hebben we hiervoor gedaan?
- De uitvoering van het fietspad langs de Kennedybaan (N625) loopt vertraging op vanwege de moeizame grondverwerving door de provincie Noord-Brabant. Subsidie is aangevraagd en toegekend. Het fietspad aan De Strepen is uitgevoerd en in gebruik, dat geldt ook voor de lokale knelpunten op de F59. Het vervangen van het aanliggend fietspad door een vrijliggend fietspad op de Heihoeksingel is aangehouden vanwege de ontwikkelingen in Oss-west. Ook de fietsverbinding via het Sibeliuspark richting Mondriaanlaan wacht op de uitvoering van de plannen in het Sibeliuspark. De getroffen maatregel op de fietsstraat bij het kruispunt Wethouder van Eschstraat/Chrysantstraat lijkt op basis van de afgenomen meldingen en klachten effect te hebben gehad.
- De risicogestuurde verkeersveiligheidsaanpak bepaalt mede de keuze in de projecten die gericht zijn op verkeersgedrag en ook in de keuze voor infrastructurele maatregelen. De vertaling van deze aanpak in een uitvoeringsprogramma nemen we mee bij het actualiseren van het mobiliteitsbeleid. Hiervoor onderzoeken we eerst de gevolgen van de woningbouwontwikkelingen voor de mobiliteit in Oss (zie onderdeel bereikbaarheid binnen dit programma).
- We hebben ingestemd met het Ambitiedocument gedeelde mobiliteit van de provincie Noord-Brabant. Dit is een eerste stap in de richting van een nieuwe concessie voor openbaar vervoer in de provincie.
- In de programmabegroting 2022-2025 is besloten om de wijkbus in de periode 2022-2024 een subsidie te verstrekken van € 25.000. De ondersteuning voor de buurtbussen en Maasveren is ongewijzigd. De Maasveren hebben naast de jaarlijkse subsidie van € 25.000 in 2021 een eenmalige extra bijdrage ontvangen van ruim € 90.000 in verband met COVID-19.
- We wachten de plannen van de initiatiefnemer voor het Innovatiecentrum Verkeer en Logistiek nog af. We ondersteunden de pilot 'Zichtbaar op de fiets in het donker' door een subsidie voor ontwikkeling en uitvoering. De werknemersaanpak van deze pilot is binnen de organisatie van de gemeente Oss uitgevoerd.
- De plankaarten voor het plaatsen van laadpalen zijn gereed en de uitrol door Vattenfall is gestart. Daarnaast zijn we gestart met het opstellen van een integrale visie op laadinfrastructuur.
- De fietsenstalling aan de Spoorlaan is medio 2021 gesloten vanwege het sterk teruggelopen gebruik én de bouwkundige staat van het pand. In de huidige omstandigheden is er ruim voldoende fietsparkeercapaciteit bij het NS-station. Gezamenlijk met Prorail onderzoeken we in hoeverre het aanbod aan fietsparkeervoorzieningen ook kwalitatief aansluit bij de behoefte. Hierbij onderzoeken we onder andere de inrichting en uitstraling van de bewaakte en onbewaakte fietsenstallingen, de mogelijkheden om de veiligheid en klantvriendelijkheid van de stallingen te verbeteren en de verwachte ontwikkelingen ten aanzien van de behoefte en innovaties (mobiliteitshub).