2.4 Kansgestuurd beheren van de openbare ruimte
Doelstellingen
We werken aan de volgende doelstelling(en):
- De tevredenheidsscore voor onderhoud op de Veiligheidsmonitor is 70% of meer
- Beheer en onderhoud zijn doelmatig en toekomstbestendig
Hoe ver zijn we met het realiseren van onze doelstellingen?
In de veiligheidsmonitor 2019 oordeelt 77,5% van de inwoners tevreden te zijn over onderhoud van de openbare ruimte (NB gegevens 2021 zijn in maart 2022 beschikbaar). Daarmee voldoen we ruim aan de doelstelling (minimaal 70%). De beleidsschouw 2021 op de onderhoudskwaliteit laat een nagenoeg zelfde resultaat zien als in 2020. Voor alle gebieden, met uitzondering van de centra, voldoen we daarmee aan het vastgestelde uitgangspunt. In de centra voldoen we niet aan het beoogde niveau van Goed. Dat levert voor de komende jaren een aandachtspunt op voor de uitvoering. Duurzaamheid is bij ontwerp, aanbesteding en uitvoering een zwaarder wegend item geworden.
Wat hebben we hiervoor gedaan?
- In 2021 lagen we op schema met uitvoering van het IUP (Integraal UitvoeringsPlan). We hebben voor een nieuwe periode het IUP geactualiseerd met projecten in de openbare ruimte voor de komende jaren. In het plan hebben we enkele verbeteringen doorgevoerd waarmee met name meer inzicht op de maatschappelijke effecten van projecten ontstaat. Via een separate voortgangsrapportage is de raad geïnformeerd.
- COVID-19 maatregelen hebben ook in 2021 extra druk gelegd op beheer en onderhoud. We hadden opnieuw te maken met meer zwerfafval en zwerfafvalmeldingen dan voor de pandemie. Dit resulteerde in extra opruimrondes, met name ook in enkele weekenden in het centrumgebied.
- Via de programmabegroting 2022-2025 en op basis van een integraal beheerplan openbare ruimte voorzien we met een hoger budget in toenemende vervangingsinvesteringen van met name verhardingen en openbaar groen.
- We beëindigden de pilot belevingsbestek Berghem met de aannemer zonder een gewenst resultaat. Doelstelling was tevreden bewoners, behoud van kwaliteit, bevorderen van participatie en het ontzorgen van de opdrachtgever. Aan de hand van prestatie-indicatoren (KPI'S) hebben we geconstateerd dat de aannemer met deze nieuwe aanpak in onvoldoende mate resultaat boekte.
- Met de in 2021 gelanceerde website www.mijnbuurtoss.nl geven we een nieuwe impuls aan bewonersparticipatie en betrokkenheid bij de inrichting, het beheer en gebruik van de eigen woonomgeving.