2.4 Opvang, onderwijs en onderwijshuisvesting
Doelstellingen
We werken aan de volgende doelstelling(en):
- We signaleren en bestrijden achterstanden onder jonge kinderen, zodat alle kinderen – ongeacht in welk sociaal-economisch milieu zij opgroeien - gelijke kansen hebben op een succesvolle schoolloopbaan
- We zorgen voor goede aansluiting van passend onderwijs en jeugdhulp
- We benutten onze capaciteit onderwijshuisvesting optimaal
Hoe ver zijn we met het realiseren van onze doelstellingen?
Door de COVID-19 maatregelen en digitaal onderwijs, zijn leerachterstanden vergroot. We hebben met onderwijs en opvangvoorzieningen gewerkt aan een plan voor inzet van de NPO-middelen, in aansluiting op ons onderwijsachterstandenbeleid.
Wij hebben de aansluiting tussen onderwijs en jeugdhulp versterkt door de inzet van onderwijscontactpersonen vanuit het CJG en door subregionaal afspraken te maken over de inzet van jeugdhulp in het (speciaal) onderwijs.
We hebben in overleg met de schoolbesturen een integraal huisvestingsplan (IHP) opgesteld en voeren onze plannen voor onderwijshuisvesting conform dit plan uit.
Wat hebben we hiervoor gedaan?
- Tegen de verwachting in daalde het aantal schoolverlaters in schooljaar 2019-2020 (zowel landelijk als lokaal). In gemeente Oss daalde het aantal nieuwe VSV’ers van 154 in 2018-2019 naar 136 in 2019-2020. Daarmee behoren we opnieuw tot de laagste percentages van Nederland. Het is mogelijk dat deze daling door de COVID-19 uitbraakt komt: het aantal banen verminderde waardoor jongeren zonder vast contract hun baan verloren en misschien weer voor onderwijs kozen. Of jongeren bleven juist onderwijs volgen omdat ze niet verleid werden om direct aan het werk te kunnen. Inmiddels is de economie weer hersteld en is er weer krapte op de arbeidsmarkt; mogelijk zien we dat terug in de cijfers over het schooljaar 2020-2021.
- We zijn vanuit het RBL-BNO actief aan de slag met de bredere doelgroep kwetsbare 18-23-jarigen door ze terug te begeleiden naar school. We bereikten 303 jongeren met onze aanpak, die onderdeel is van de regionale Jongerenaanpak als onderdeel van Noordoost Brabant Werkt.
- In 2021 is het nieuwe (regionale) beleidsplan RBL-BNO voor de komende vier jaar vastgesteld. De belangrijkste speerpunten zijn het voorkomen van thuiszitten, het benaderen en begeleiden van voortijdig schoolverlaters en het monitoren van jongeren 16-23 in een kwetsbare positie: alle jongeren die geen startkwalificatie kunnen behalen zijn in beeld en hebben een duurzame werkplek, passende dagbesteding of volgen een traject naar werk of zorg.
- Wij hebben samen met onderwijs en opvangvoorzieningen de invulling van ons Onderwijsachterstandenbeleid 2019-2022 “Sporen naar kansen voor kinderen” geactualiseerd en in aansluiting daarop een plan gemaakt voor inzet van de NPOmiddelen.
- We hebben een hernieuwde overlegstructuur ingezet voor afstemming rond het NPO en de Sporen naar kansen, samen met onderwijs, opvang, Samenwerkingsverband en de gemeente.
- In aansluiting op het rijksbeleid hebben we de Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) naar 16u per week gebracht op de voorschoolse VVE-voorzieningen.
- Wij hebben de Peutermonitor ingevoerd voor een beter inzicht in het bereik en het gebruik van peuteropvang en VVE en ter verlichting van de administratie.
- De inrichting van de Passende opvang is door een projectgroep verkend bij andere gemeenten. Het vervolg wordt ingericht in samenwerking met het CJG, GGD en specialistische Jeugdhulp. Hierbij zetten we in op deskundigheidsbevordering in de opvang en individuele ondersteuning waar nodig.
- In aansluiting op rijksbeleid is invulling gegevens aan de verbrede inzet van HBO-ers in de VVE.
- We werken samen met de scholen en het Samenwerkingsverband aan passend onderwijs en realiseren een goede aansluiting van onderwijs op jeugdhulp. De integratie van (delen) uit het speciaal onderwijs met het reguliere onderwijs is vormgegeven in bijvoorbeeld koers- en trajectklassen. De verbinding tussen speciaal onderwijs en de Centrum Jeugd & Gezin (CJG) en specialistische Jeugdhulp op bijvoorbeeld SBO Het Baken is in een leercyclus geëvalueerd en heeft een vervolg gekregen.
- In aansluiting op de opdracht van de Onderwijsinspectie zijn resultaatafspraken gemaakt en is een monitor ingericht voor de voor en vroegschoolse educatie. Ook het NT2 onderwijs en ouderparticipatie nemen we hierin mee. In 2022 ontvangen we hieruit de eerste resultaten.
- De regionale aanpak dyslexie door de poortwachtersfunctie is voortgezet en de consultatie en adviesfunctie van het dyslexieteam versterkt. We hebben nieuwe afspraken voor de periode 2022-2024 gemaakt.
- In het kader van passend onderwijs hebben we PAST, educatieve crisisopvang in het voortgezet onderwijs voortgezet.
- Het tweejaarlijks overleg met kinder- en gastouderopvang heeft aandacht besteed aan: de terugloop in het bereik van VVE doelgroepkinderen tijdens COVID-19, de (goede!) organisatie van de noodopvang, de inzet van de middelen van het Nationaal Programma Onderwijs in de voorschoolse periode en de invoering van een monitoring instrument op de resultaten van VVE en NT2 trajecten.
- Voor sociale versterking Schadewijk hebben we met het onderwijs, de opvangvoorzieningen en andere partners in de wijk het plan Talentenplein ontwikkeld en verder voorbereid.
- De evaluatie van de pilot Familiecontactpersoon bij de Regenboog (taalontwikkelachterstand) wordt in 2022 opgepakt.
- Het Integraal HuisvestingsPlan (IHP) is vastgesteld. Ter voorbereiding op de actualisatie in 2022 is de gemeenteraad meegenomen in de stand van zaken eind 2021.
- We hebben nieuwe leerlingenprognoses laten opstellen en deze hebben we geverifieerd met de stand van zaken en ontwikkelingen binnen de gemeente. We nemen dit mee bij de actualisatie van het IHP.
- Samen met het schoolbestuur SAAM hebben we gewerkt aan we vervangende nieuwbouwplannen voor de basisscholen De Korenaer/J.F. Kennedy (KC Oss Noord-West) en de Nicolaasschool (KC Nicolaas). De Investeringskredieten zijn vastgesteld door het college en ingebracht voor besluitvorming in de gemeenteraad (januari 2022).
- Samen met het schoolbestuur Optimus hebben we de vervangende nieuwbouw voor de basisschool ’t Schrijverke in Herpen opgeleverd).
- Samen met het schoolbestuur Optimus zijn we begonnen met het locatieonderzoek voor de vervangende nieuwbouwplannen van een basisschool in Megen/Macharen/Haren.
- Binnen het SWV PO 3006 werken wij samen met de schoolbesturen Optimus, Hub Noord-Brabant en Oosterwijs aan de realisatie van een integrale voorziening voor het speciaal (basis)onderwijs, waarvoor we dit jaar zijn begonnen met het locatieonderzoek.
- Samen met de schoolbesturen Hub Noord-Brabant en Oosterwijs werken wij aan de realisatie van een integrale voorziening voor het voortgezet speciaal onderwijs, waarbij we dit jaar zijn begonnen met het locatieonderzoek.
- Voor De Meander in Lith hebben we een tijdelijke oplossing gerealiseerd voor de leerlingengroei. De structurele ruimtevraag werken we samen met het schoolbestuur Filios verder uit.
- We hebben op basis van actuele informatie over de verspreiding van COVID-19 de ventilatie voor een gezond binnenklimaat gemonitord. De schoolbesturen die hiervoor verantwoordelijk zijn, bevestigden ons dat de situatie in Oss voor 2021 op orde is. Bij de gebouwen waar de gemeente verantwoordelijk is hebben we beschikkingen verleend om maatregelen te treffen, zoals het warmteprobleem bij De Fonkeling in Berghem en de ventilatie bij De Blinkerd en Martinus van Beek in MFA De Komeet.
- We zijn gestart met de voorbereidingen voor onderwijshuisvesting in de nieuwe wijk Oss-West.